Oftast utvecklas hudcancer i ansiktet, öronen och läpparna eftersom dessa ställen är mycket utsatta för solen. Symtom på hudcancer i ansiktet, örat och läppen är små sår som inte läker, röda, fjällande förändringar som inte försvinner och pärlemorskimrande knölar.

Som en försiktighetsåtgärd, eller om du har diagnostiserats med hudcancer i ansiktet, bör du vara extra uppmärksam när du vistas i solen. Naturligtvis kan du fortfarande vara ute som vanligt, men se till att vistas i skugga mellan klockan 12 och 15, bära en solhatt och naturligtvis solskyddsmedel.

Som förebyggande åtgärd, eller om du har diagnostiserats med hudcancer i örat, bör du vara extra uppmärksam när du vistas i solen och använder solskyddsmedel. Det kommer inte på något sätt att gå så långt att du förlorar din hörsel om du diagnostiserats med med hudcancer i örat. Om du har diagnostiserats med hudcancer i örat, tappar eller får nedsatt hörsel, bör du kontakta en öronläkare som kan undersöka ditt öra och hitta orsaken till din hörselnedsättning.

Som en förebyggande åtgärd, eller om du har diagnostiserats med hudcancer på läppen (vilket ofta orsakas av solljus och utomhusarbete) bör du självklart se till att skydda dina läppar med ett läppbalsam med solskyddsfaktor. Det vanligaste symptomet på hudcancer på läppen är ett sår som inte läker.

Det finns flera typer av behandlingar för hudcancer i ansiktet, örat och läpparna. Däribland curettage och krämer, som båda används speciellt för lågrisktumörer, samt kirurgiska ingrepp, såsom Mohs kirurgi. Mohs kirurgi ger största möjliga säkerhet för att tumören har avlägsnats i frisk vävnad, och ger därmed den lägsta risken för återfall.

Mohs kirurgi är den mest effektiva åtgärden vid behandling av hudcancer i ansiktet, örat och läppen, och resultatet är det säkraste, både när det gäller avlägsnande av cancern och det optimala kosmetiska resultatet. Upp till 40 % mindre vävnad avlägsnas vid Mohs-kirurgi jämfört med vanlig kirurgisk borttagning. Som enda privatklinik i Danmark kan Hudcancerkliniken utföra Mohs kirurgi.

De allra flesta formerna av hudcancer botas, men om du har haft hudcancer i ansiktet, örat och läppen är det större risk att du utvecklar hudcancer igen.